Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av mamman - 9 oktober 2008 11:19

Jag har åter i dag varit i kontakt med FK. Har fått tag på världens mysigaste handläggare, någonstans långt ifrån våra hemtrakter. Det låter härligt mysigt när hon pratar, helt olikt mig.


Det är alltså klart med att vi får föräldrapenning för Liten och jag vet också hur mycket ersättningen är. Phu det kommer att bli tufft. Min tanke, inför a-barnet från Asien, var att jag skulle jobba upp min årslön så vi skulle ha det lite bättre. Men men vi ska säkert klara detta också. Jag vet också hur många dagar jag har kvar på storebror.

 

Just nu har vi lite problem med de så kallade 10 pappa dagarna. Normalt har man 60 dagar på sig att ta ut dessa från dess man fick barnet i sin vårt, men för vår del så är ju 60 dagar kört. Vi har haft Liten betydligt längre. Nu fick jag i dag veta att man kunde sträcka sig till det datumet när Socialen i kommunen fattade samtycket till adoptionen utav Liten. Grrrrrr jag blir så sur, det betyder att vi har missat ca 30 dagar, dagar då vi inte ens visste att vi borde ta ut dem. Visst har vi 30 dagar kvar att ta dem på MEN det är inte så lätt för maken att bara plocka ut. Inbokade kunder är inte så lätt att bara stuva om, så här inför Julen.

 

Som sagt är kontakten på FK super bra och hon skall prata med chefen ännu en gång. Hon tycker nog själv att det är lite orättvist. Vid normal adoption brukar man plocka dessa dagar när man åker till landet och hämtar sitt barn och vid normala fall har man ju faktiskt en beräknad förlossning som man kan planera dem till.

 

Nu håller vi tummarna.

Ovido - Quiz & Flashcards