Alla inlägg under februari 2009

Av mamman - 28 februari 2009 23:13

Har precis tittat tillbaka på tiden med Liten. Jag fattar inte att man kan växa så fort. Liten var ju riktigt liten när Liten kom. Nu är Liten inte längre liten utan lite större. Jag blir tårögd när jag tittar på bilderna.


När jag går in på makens kontor ser jag alltid ett alldeles speciellt kort på storebror. Kortet är taget på barnhemmet när grabben är i pappas famn. Det finns inget uttryck i hans ansiktet. Grabben är helt stel men ändå följsam mot maken. En tom blick. Ett intet sägande ansikte.

 

O nu full med liv och kraft. Jisses vilka toner det har gått här i dag från den grabben. Det är lika ofattbart att en parvel som bott på ett barnhem och lagt till sig med olika överlevnads strategier kan bli så kraftfull och härlig som vår kille har blivet.

 

Livet är härligt med ungar.

Av mamman - 28 februari 2009 22:25

I dag klockan 22.24 har jag avancerat till plats nr 33 bland de aktiva bloggarna. I morgon får jag sitta vid datorn lääääänge kanske kommer jag längre upp då.

Av mamman - 28 februari 2009 22:18

I dag har vi haft stora inoljedagen. Mellan strykningarna utav färgen på gäst toan har maken oljat in vårt nya köks/vardagsrumbord och 5 av de 8 stolarna. Tyvärr gör man det för sällan och det finns redan märken, färgskiftning i bordet och det efter bara ca 4 månader. Grrrrrr.  


Vi har en Lemabricka till Liten för kladd säker plats, lätt att torka av och om det skall hamras med bestick eller leksaker så blir inte bordet förstört. När jag torkar av runt om brickan kommer det lite fukt från trasan in mellan brickan och bordet och se det skapar en rand på bordet. Inte snyggt.


  

Bilden har jag hämtat från Jättekul


För att sen solen skall färga/fälla bordet likvärdigt över hela, vänder vi bordet lite då och då. Detta har med fört att jag numera har märken efter Lemabrickan på båda gavlarna. Jiiiipppii.

 

I morgon skall vi olja in de andra tre stolarna som tillhör bordet och vårt skänkskåp som också behöver en rejäl dos olja.

 

I dag har vi fått mys äta vid soffbordet, inte vidare bra för magen när det skall ätas en ordentlig middag. I dag serverades det dock Taco, till grabbens förtjusning. Mycket plock vid ett lågt bord.

Av mamman - 28 februari 2009 22:16

Gäst toan har fått sin mjöl vita färg på väggarna. Taket är målat. Nu spacklar maken golvet för att kanske i morgon sätta mattan. Jag är lite osäker på om vägg kulören är något för ljus, det var ruskigt mörkt med gul/orange tidigare, så kanske jag är lite tagen av ljuset. På provbiten var det så mörkt och där trodde jag det skulle bli för mörkt. Får se om det blir bra när det är färdigt.

Av mamman - 28 februari 2009 22:16

bjuder till städning. I alla fall hos mig. Jag tog av alla sängkläder från våra täcken och kuddar. Hängde ut sängkläderna på vädring och tvättade tvätten. Litens säng åkte ur vårt sovrum, tillfälligt, för att jag skulle kunna städa under våra sängar, komma åt bättre och för att jag NU har sänkt ribbotten till det lägsta. Usch, Liten är ingen liten bebis längre. Nu är allt nybäddat där inne och det inbjuder till ännu mera sooooov. Jag nästan längtar.

Av mamman - 28 februari 2009 22:15

Lagom så där vi halv sju i morse hörde jag Liten börja prata och härja runt i sin säng. Efter en stund var det lika bra att välta benen ur sängen och efter ett snabbt toalettbesök gjordes Litens välling. När Liten var klar med vällingen var också grabben vaken, maken ville inte riktigt erkänna att han också hade vaknat. Vid åtta tiden på morgonen satt vi alla vi frukostbordet. Det är inte vi riktigt. Vi älskar att sova, sova och det väldigt länge, långt fram på förmiddagen. Det svåra är att lära Liten vad som är Lördags och Söndags morgnar och att det betyder soooova. Liten vill inte. Liten vill upp och lära sig livet.

Av mamman - 27 februari 2009 16:10

Chefsröris har varit här och stängt vattnet till toaletten. Nu börjar fajten, vem hinner först till den ende toalett vi har kvar.  

Luftningen……..där fick jag ge mig. Dock skall jag ta en runda till med maken angående golvmattan som skall gå bakom toastolen, kanske kan den löpa bakom vask och spegel, en idé kanske.

Av mamman - 27 februari 2009 13:48

Maken har aviserat att chefsröris kommer att komma i eftermiddag och jag har förberett för honom att komma åt där han bör. 


Maken har också aviserat att oavsett vad jag än tycker kommer han att sätt upp golvmatten på väggen bakom toastolen utan att klä ”beklädnaden” för luftningen. Enligt maken har chefsröris sagt att luftningen skall vara kvar. Jag får väll ta en egen diskussion med chefen…..


Det stämmer säkert, han har ju utbildning och borde kunna, men bra att veta varför det skall vara där.  
Ovido - Quiz & Flashcards