Alla inlägg under februari 2008

Av mamman - 29 februari 2008 13:53

Min mor har kört bil i 40 år och inte varit med om några incidenter, anser sig själv som både en super bra bilförare och att köra väldigt bränslesnålt. 

Det tog lång tid för mig innan jag kände att jag ville låta grabben åka med henne när hon körde. Länge kunde jag ursäkta mig med att bilbarnstolen var så jobbig att flytta på, men när grabben var för stor för den bakåtvända så köpte min mor själv en bil kudde som han kunde ha när han skulle åka med henne.

 

Själv är jag otrygg när jag åker med henne men när jag säger något så får jag höra att jag som inte har något körkort inte kan uttala mig. I och för sig har jag inte körkort men jag känner ju vad jag känner när jag åker med henne och dessutom har jag både läst lite teori och tagit en del körlektioner för några år sen, så lite vet jag ju ändå. En del saker är ju dessutom självklara i trafiken.

 

Framför allt så är det väl att hon tvunget skall fram först som gör att det inte är så mysigt att åka med henne. Hinner hon först eller kommer någon att smälla in i hennes bil, är en känsla som finns med när man åker med henne.

 

Nu när vi skulle hem från semestern blev vi tvingade att ringa henne om att någon annan fick hämta oss då vi köpt nya resväskor och de inte skulle få plats i hennes super lilla bil. Personen som skulle hämta oss blev tvingad att hämta vår husnyckel hemma hos henne för att få tag på våra bilnycklar till vår bil. Själv hade denna person två bilbarnstolar som är krångliga att flytta på, där av anledningen till vår bil.

När vi väl kommit hem och så träffat min mor, fick vi då veta att hon kände att vi inte litade på henne då andra fick förtroendet att gå in i vårt hus och då även köra våran bil. Att vi försökte förklara för henne att hon inte har provkört vår bil som dels är automatväxlad, den är väldigt stor och tung, samt att hon är 70 år gammal, hjälpte inte alls. Dessutom visste vi inte till vilket väder vi skulle komma hem till, däremot visste vi att det skulle vara på kvällen = mörkt. Det visade sig både regna och blåsa väldigt mycket just den kvällen.

 

Hon var och är väldigt besviken på att vi inte litar på henne.

 

Herregud hon är ju 70 år och måste snart inse sina begränsningar.

Av mamman - 29 februari 2008 13:08

I december 2007 var jag hos tandhygienisten som hittade två hål i min mun, inte helt oväntat då jag vet att jag inte borstar dem så som man skall, men jag har en konflikt med tandborsten var dag.

 

Tandläkare tiden var från början satt till den 23 januari 2008 och den blev avbokad då jag/vi skulle till läkaren för ett nytt intyg till förnyelsen utav vårt medgivande till barn nr 2.

 

I dag kl 12.00 steg jag då in till tandläkaren och hon började gräva mig i munnen och frågade om jag hade besvär med dessa två hål? Nja var sitter hålen blev min fråga och tillslut kunde jag då svara Nej på hennes fråga. Jag har inte haft några problem.

 

Hon förstod att jag inte haft några problem, för det som på röntgen sett ut som hål var i själva verket ”snafs” som samlats i mina fickor runt dessa två tänder.

 

–        Gapa inte så stort när du skall borsta tänderna längst in så kommer du åt bättre. Tack och adjö.

 

Jag gick ut från tandläkaren både glad och ett antal hundra eller till och med tusentals kronor rikare.

 

Kanske borde jag köpa mig en lott i dag.

Av mamman - 28 februari 2008 14:16

Har i dag börjat med Bio Drain och är lite spänd på vad eller om det kan ge något. I vilket fall som helst så skall jag väl bli av med lite slagprodukter och det känns bra.


Jag har faktiskt gått ner två av de kilona som jag la på mig under semestern, jag tror det har med motionen att göra. Fast min önska var ju att gå ner lite mera och det lyser med sin frånvaro. 


I går kväll skulle jag vara så duktig, jag drack varmt vatten istället för något annan olämpligt vid TV:n och skalade mig två morötter för jag var så sugen på något. Bra duktigt gjort och klappar mig själv på axeln, ända tills mannen kommer hem med vars en Magnum glass. 


Japp så var det med berömmet.

Av mamman - 28 februari 2008 14:00

I går var jag hos optikern för jag har börjat få extremt ont i huvudet och det är ganska jobbigt att sitta framför datorn. Det spelar ingen roll om jag har linser eller glasögonen på mig det är ändå jobbigast, fast jag föredrar nog glasögonen för trycket på ögonen slipper jag då. 


Jag har allergi för en del saker som strular till det för mig, speciellt då dam och nickel. 


Bågar som jag skall ha bör vara helt utan nickel och då får man välja mellan titan eller plast. Jag har så svårt för att hitta bågar som jag känner kan ”klä” mig, för jag vill inte att de skall synas – knepigt.


Nu skall optikern eller hans assistenter leta rätt på bågar i min smak bland deras leverantörers utbud. Han har inte så många bågar hemma och troligen kommer jag inte att köpa glasögonen utav honom då det i andra butiker säljs betydligt biligare och ibland kan man få två eller tre par med sig hem utan några större kostnader. 


Jag skall börja med linser som man tydligen kan sova med flera nätter i sträck, just för att de är så ”fuktiga” vilket jag tydligen behöver. När vi var på semester så hade jag inga problem alls, jag var så lättad att det fungerade med just linserna eftersom jag egentligen trivs bäst med dem och i de varmare länderna är det just också fuktigare. Hemma går vi mycket omkring inomhus och där är det torrt, vilket är helt fel för mina ögon. 


Nu väntar jag dessutom på en tid till ögonläkaren för en grundlig undersökning – skall bli skönt när det är gjort.

Av mamman - 28 februari 2008 13:47

Har i dag tagit del utav vad vi skall komplettera våra adoptionshandlingar med och det var inte så värst mycket eller komplicerat. 


Vi skall: Berätta om våran föräldraledighet och hur länge den kommer att vara och hur vår ekonomi ser ut i dag. 


Det bör inte vara så svårt och märkvärdigt. 


Dessutom skall jag läsa igenom det personliga brevet som vi har skrivet till den kommande biologiska modern och se om vi där kan förändra eller tillägga något.

Av mamman - 26 februari 2008 10:51

I dag är det bara regn och blåst utanför våra fönster och det är inget upplyftande allas. Jag känner mig lika deppig som det är tråkigt där ute.

Av mamman - 25 februari 2008 18:34

Har mejlat socialen i dag och vi får det förnyade medgivandet i handen under veckan. Det skall bli riktigt skönt att få det fixat. 


Har även mejlat till organisationen och troligen vet vi nästa vecka vad vi behöver förändra, förtydliga eller lägga till vår akt för att vara bättre rustade inför en ”granskning” av en bio mamma. Det skall också bli skönt när det är färdigt eller redan när vi får informationen för då kan man börja jobba och påverka känns det som.

Av mamman - 25 februari 2008 18:23

Jo då


Visst blev taket bra men måste målas ännu en gång. Problemet var att mannen fick spackla det gamla taket slätt då det inte utseende mässigt fungerade med de två andra taken som det skulle förenas med. Spacklen fick ett slätt utseende medan takets ursprungliga yta var ”roller” mönstrat. De här två ytorna lyser nu igenom och det är inte snyggt.

 

Alltså skall han nästa helg i dagsljus måla om taket i motsatt riktning och med en ”luddig” roller. Allt kommer att bli så bra om han bara har lite tålamod.


Ovido - Quiz & Flashcards