Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av mamman - 15 oktober 2008 10:41


Av mamman - 15 oktober 2008 10:36

Nä jag har inte flytt bloggen utan jag har helt enkelt inte haft vare sig tid eller ork att skriva. De senaste dagarna är det köket som har tagit all kraft. 


Vi rev de gamla bänkskåpen, diskbänken och kopplade ur den gamla spisen och diskmaskinen i fredagskväll. Lite kvarglömd klinkers fick vi hugga upp. Under lördagen skruvades då de nya bänkskåpen upp efter en hel del trixande. Våra vatten rör kommer ut mitt på väggen, ca 4 cm för högt och vandrar längs hela väggen ändan till ytterväggen (nästan 4 meter) där utkastaren sitter på utsidan av huset. Detta gav extra arbete som lätt hade kunnats undvika OM vi tänkt lite mera på problemet innan vi beställde bänkskivan. Hade vi valt en bänkskiva som var ca 5 cm djupare, vilken lyx det hade varit, så hade vi sluppit ”ta sönder” vart och ett av underskåpen för att rören skulle löpa där. Hade vi inte gjort detta hade vi haft en glipa mellan bänkskivan och kaklen på nästan 5 cm. Nu har vi i och för sig tur, vi ser rören endast i slaskskåpet. Den nya bänkskivan kom på plats under söndagen, liksom spishällen, ugnen, låder och dörrar.

 

Nu börjar det så smått bli ett nytt kök utav det hela. Saker börjar komma på plats. Den nya mikrovågsugnen är invig (vällingvärmning), liksom både häll och fläkt. I går skulle jag steka för första gången på en induktions häll och det var betydligt svårare än jag trott. Fisken fick lite för mycket av den svarta färgen :-)

 

I går kom en vitvaror reparatör för att byta fronten på den nya diskmaskinen som fått sig en hel del repor, antingen vid packning eller vid transporten. Nu glänser den svart och fin. Under gårdagskvällen på började maken arbetet med att få till mitt skafferi och mina hyllor för kokböcker. När detta är på plats så kan vi lägga golvet helt färdig från vardagsrummet och in i köksdelen. Det skall bli härligt, då vi i dag har ett skyddspapper som golv, vilket vid detta lag är både söndrigt och grisigt av smutts. Det går att dammsuga men inte att tvätta.

 

Jag längtar tills det är färdigt.

Ovido - Quiz & Flashcards