Alla inlägg under januari 2009

Av mamman - 28 januari 2009 15:04

Finns det någon av mina läsare som vet hur jag i Microsoft Word får fram en textfärg som liknar guld? Går det? 


Tacksam för hjälpen om någon kan.

Av mamman - 28 januari 2009 10:53

Nu skall jag ta tag i några saker

 ---

Uppdaterat kl 15.00

---

  • 2 maskiner tvätt
  • stryktvätt
  • 2 samtal innehållande datumbokning
  • planering - pågår hela tiden
  • betalning av räkningar
  • en vända till apoteket
  • lunch till tre
  • aktivitet till grabben

 - och säkert en massa till


Får se hur jag hinner med allt och när det är klart.

Av mamman - 28 januari 2009 10:51

Japp jag satt 54 minuter i telefon kö för tids bokning på vårdcentralen. Jag hamnade på plats nr 14. Vågade inte be om uppringning i stället, jag hade väl kopplat bort mig själv på vägen, det har hänt tidigare.

 

I går rann det från Litens näsa och mun precis hela dagen. Jag vet inte hur många gånger jag fick byta haklapp på Liten. I helgen kom de första tänderna och det har väl en bidragande orsak till allt flytande men Liten har blivet sämre. I natt ville Liten i sova, inte förrän Liten kom i min famn. Klockan fem tog jag tempen på en brännhet baby, 39,1 grader. Ny pyjamas då den andre blivit blöt och kall av allt saglande, en ny blöja och en Alvedon i stolpiller format. Jag tror jag sovit kanske 3 timmar sammanlagt i natt och är förhållandevis ganska pigg.

 

Jag var alltså tvungen att nu på morgonen få tag på en läkare igen som kan titta på barnen men med 54 minuters vänta han ju alla dagens tider ryka. Har i alla fall blivet lovad att bli uppringd i morgon vid kl 8,00 för att boka en tid. Det betyder ju att jag har förtur på morgondagens tider och hur rätt är det egentligen -  men vem opponerar sig när det är till ens fördel?

 

Familjens kommande aktivitet är i fara. Vi får se vad läkaren säger i morgon.

Av mamman - 27 januari 2009 10:58

Tänk att hon aldrig ger sig. Ibland blir jag bara så förbannad att hon inte bara låter mig få sköta mitt själv. Hon undrade hur det var med barnen med tanke på våra sjukdomar, det var ju snällt och jag berättade om nattens bravader.

 

Helt plötsligt får Liten för lite mat utav mig, enligt henne. Liten skall väckas kl 22.00 för att få ytterliggare en flaska välling. Det är alldeles för länge för Liten mellan kl 19.00 till kl 06.00 när Liten vaknar på morgonen. Gaaa. Att jag har diskuterat Litens mat rutiner med BVC, som förstagångs mamma till en liten frågar man om mycket, och att de tycker att jag fixar det perfekt, tar hon ingen notis till. Det viktiga är, enligt min mening, att kolla vad Liten vill, vill Liten ha mer eller är Liten nöjd. Att Liten i natt ville ha mera mat var inte så konstigt, då Liten var för trött när jag serverade Liten sin kvällsflaska. När Liten mår bra och jag serverar Liten flaskan i tid, sover Liten ända tills morgonen utan problem. Varför skall jag då väcka Liten för att ge en flaska som Liten inte ens ber om??? GRRRRR

 

Helt plötsligt har hon invändningar mot att jag ännu inte gått till docktorn med grabben, för hostan och feberns skull. Men Herre Gud tänk om alla sprang med sina barn till läkarna under de första dagarna utav en förkylning. Läkarna skulle inte göra annat än att ta emot förkylda barn. Ingen annan, för någon annan åkomma, skulle få tid till läkarna. En förkylning tar ett par dagar, det får man räkan med och först där efter är det läge att ta kontakt med läkarna. Visst om barnet visar på värre mående får man klart uppsöka läkare tidigare men är det inte värre än så….

 

Grrrr jag blir så lack när hon ideligen skall lägga sig i och alltid ge ”goda råd” som jag inte bett om. När skall hon lära sig?

Av mamman - 27 januari 2009 10:56

Liten har börjat hosta igen och känns lite varm. Grabben som mått hyfsat under dagen blev hängig under kvällen, näsan täpptes till och värmen steg, hostan är inte heller bra. Båda barnen somnade omgående när de kom i säng och vi kunde trotts allt ha lite vuxen snack i går kväll, det behövdes inför kommande aktivitet. Hemligt. 


När vi, maken och jag, skulle gå i säng så vaknade Liten. Eller det var kanske jag som väckte Liten :-) Liten var lite orolig där i sängen och la Liten tillrätta och letade fram alla napparna som Liten låg på. Det var nog detta som väckte Liten tyvärr. En blöja och vällingflaska senare så ville Liten ändå inte somna, vilket Liten oftast gör. Jag fick alltså ta upp Liten och vyssa Liten tills sömns. Liten är tung och det är lite jobbigt men efter en kvart kunde jag vända ner Liten i sängen igen och själv lägga mig till rätta.

 

Jag förvånas ofta över att Liten är så lätthanterlig. Alltid nöjd och är Liten onöjd över något så är det oftast super lätt att fixa Liten nöjd igen. Fast det är väl bara lugnet före stormen. Vi har ju hört historier som man bara undrat om de är sanna. De små kusinerna är väl de som är värst.

 

Under nattens gång har jag hört grabben hosta ett par gånger men mer än så blev det inte i natt. Det var skönt för det betyder att både jag och han har fått sova ordentligt.

Av mamman - 26 januari 2009 11:13

Jag beställde sulkyn från Ellos, den som jag visade på bild i mitt inlägg den 8 januari. Nu skall den snart testas ordentligt. Den verkar ok och nu hoppas jag att det verkligen är det också. En enkel och lätt vagn som lätt kan fällas ihop och inte tar så stor plats ibland annat bilen.

Av mamman - 26 januari 2009 11:00

Mitt barndomshem är till salu. Det är iof närmare 20 år sedan min mor sålde huset men nu är det tillsalu igen. Andra gången efter att hon har sålt det, vad vi vet.  


Via Hemnet (inte till huset) kan jag komma innanför dörren till huset och det är roligt att se vad som är kvar från tiden då jag själv bodde där. Mycket är sig likt som, vissa tapeter, golv, båda badrum, köksluckor och kakel över diskbänken. En del är förändrat och ser lite roligt ut, som en fönsterdörr ut till grovköket (skulle då inte jag välja – fönster alltså).

 

Lite nostalgisk blir man allt när man tittar.

 

Vad som också är lite häftigt är att det i staden där vi bor nu, som är en annan än där mitt barndoms hus står, finns lika dana hus och i ett sådant bor barnens ena kusin par. Jämför man dessa båda husen är de otroligt lika men det finns en del förändringar så som storlek på tex fönster mm. Inte allt till det bättre men mycket har sina fördelar. Lite speciellt att komma hem till dem.

Av mamman - 26 januari 2009 11:00

Lagom till när jag skulle vända ner huvudet i soffan och vila mig en stund så fick Liten en hostattack och Litens sömn var över……..därmed även min.

Ovido - Quiz & Flashcards