Alla inlägg den 13 november 2008

Av mamman - 13 november 2008 14:25

Nu längtar jag efter en god och varm kopp kaffe med en clementin, men framför allt en varm kopp kaffe.

  

Här där vi bor är det inte tillräckligt kalt ute för att värmepannan skall vara igång och värma något nämnvärt här inne. Ofta känns det lite kallt och rått. Vi lever efter rådet att det är bättre att ta på sig en tröja till, än att ha det för varmt inomhus. Dessutom tjänar vi 5% av värmekostnaden för var grad vi sänker värmen med. Kan det bli kostnadsfritt om vi sänker tillräckligt mycket?

 

Det betyder att kaffebryggarens termos och våra kaffemuggar alltid är väldigt kalla. För att få kaffet riktigt varm, värmer jag termosen med varmt vatten efter att jag hällt i det kalla vattnet till själva kaffet i kokaren medan jag mäter upp och lägger i bönorna. Efter det tar fram kaffemuggarna och häller över det varma vattnet som värmer termosen i dem, för att utnyttja varmvattnet en gång till.

 

På morgonen är det inte jag som gör kaffet, det är maken. Glöm att han gör denna komplicerade procedur för att tillfredställa mig i mitt behov utav varmt kaffe. Han klagar istället på muggarna.

 

Nu är kaffet klart och jag skall njuta en stund innan Liten vaknar och det är dags med grytan som skall tillredas till i kväll. Ungersk Gulasch ett nytt recept.

Av mamman - 13 november 2008 11:51

I dag använder jag min laptop att surfa med. Det är maken som senast har använt den till sitt surfande. Nu har jag kommit på honom. Det finns något som kallas webbhistorik och tydligen vet han inte om att man kan plocka bort sina spår där.

 

Han har varit på sidor angående………………………………resor till Cap Verde.

 

Undrans om det är en överraskning? Till när då? Till vem då? Är jag inräknad där tror?

 

Även om solen i dag lyser över vårt hus, så vore det inte helt fel med sol, värme, bad och mycket familje mys någon annan stans i världen.

 Nu måste jag fundera på om jag skall ställa honom mot väggen.
Av mamman - 13 november 2008 08:55

Efter gårdagens samtal till maken, hade vi en farväl ceremoni på kvällen. När man börjar tänka lite längre, är det tragiskt att det skall sluta så här. Kanske lägger man för mycket i det, man blir lite sentimental liksom och tänker på alla de positiva upplevelser man haft tillsammans.


Vi tog farväl och tackade för lång och trogen tjänst. I 22 år har det tjänat oss precis när på dygnet vi har velat. Morgon, middag, kväll och natten. Jag ler lite åt våra minnen.


Om jag tänker på tiden, innan den vi har haft tillsammans alltså, så har det berättats att det tidigare har varit en stor, (=många barn), familj kring det. Genom familjens behandling utav det så har det behövts få en yttre polering, en kraftig sådan för att få bort alla bekymmers rynkor och för att få en ny yttre yta, en yngre och fräschare look. Vi har också behövt göra en sådan. Vi valde en fräschare och äldre look. Det måste vara jobbigt att slängas mellan tidsepokerna på det viset, allt för att behaga en familj.


Vilken tragedi det utsattes för där i hallen, på väg till tippen för sin slutliga vila. Det mötte sin efterträdare. Den nya helt ny, ung, lång, utan en repa, helt orörd och såååååå snygg.


Den nya kom in och tog hela huset i besittning, tillsammans med sina 8 tillbehör. Hela huset fylldes av dess parfym, mmmm det luktar så gott med nytt och fräscht. Från början låg de alla i en hög på golvet, försökte gömma sig, men efter lite arbete med lock och pock, först utav mig och sen utav maken, började de resa sig upp och stå raka i ryggen på den plats där vi sagt åt dem att stå.

 

Nya medlemmar har annorlunda rutiner och denna nya, krävde en polering utav sin lite högfärdiga ”näsa”. Polerings oljan var då rakt ingen näs vänlig parfym och jag med min allerig höll på att få andnöd. Alla fönster fick öppnas, fläktar fick sättas in och medicin fick inhaleras. Tur att sovrummen ligger en bit ifrån.

 

I morse skulle då denna nya tjänstgöra oss för första gången, till vår stora fasa inser vi då att näsans polerings olja ligger kvar på ytan och vi får välja en annan plats. Till grabbens stora förtjusning blev det soffan och han fick frukost Tv på köpet.


 Undra hur framtiden blir med denna nya.
Ovido - Quiz & Flashcards