Direktlänk till inlägg 29 februari 2008

När skall man berätta för sina föräldrar att de inte kör bil så bra?

Av mamman - 29 februari 2008 13:53

Min mor har kört bil i 40 år och inte varit med om några incidenter, anser sig själv som både en super bra bilförare och att köra väldigt bränslesnålt. 

Det tog lång tid för mig innan jag kände att jag ville låta grabben åka med henne när hon körde. Länge kunde jag ursäkta mig med att bilbarnstolen var så jobbig att flytta på, men när grabben var för stor för den bakåtvända så köpte min mor själv en bil kudde som han kunde ha när han skulle åka med henne.

 

Själv är jag otrygg när jag åker med henne men när jag säger något så får jag höra att jag som inte har något körkort inte kan uttala mig. I och för sig har jag inte körkort men jag känner ju vad jag känner när jag åker med henne och dessutom har jag både läst lite teori och tagit en del körlektioner för några år sen, så lite vet jag ju ändå. En del saker är ju dessutom självklara i trafiken.

 

Framför allt så är det väl att hon tvunget skall fram först som gör att det inte är så mysigt att åka med henne. Hinner hon först eller kommer någon att smälla in i hennes bil, är en känsla som finns med när man åker med henne.

 

Nu när vi skulle hem från semestern blev vi tvingade att ringa henne om att någon annan fick hämta oss då vi köpt nya resväskor och de inte skulle få plats i hennes super lilla bil. Personen som skulle hämta oss blev tvingad att hämta vår husnyckel hemma hos henne för att få tag på våra bilnycklar till vår bil. Själv hade denna person två bilbarnstolar som är krångliga att flytta på, där av anledningen till vår bil.

När vi väl kommit hem och så träffat min mor, fick vi då veta att hon kände att vi inte litade på henne då andra fick förtroendet att gå in i vårt hus och då även köra våran bil. Att vi försökte förklara för henne att hon inte har provkört vår bil som dels är automatväxlad, den är väldigt stor och tung, samt att hon är 70 år gammal, hjälpte inte alls. Dessutom visste vi inte till vilket väder vi skulle komma hem till, däremot visste vi att det skulle vara på kvällen = mörkt. Det visade sig både regna och blåsa väldigt mycket just den kvällen.

 

Hon var och är väldigt besviken på att vi inte litar på henne.

 

Herregud hon är ju 70 år och måste snart inse sina begränsningar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mamman - 3 maj 2010 13:06

Ja så tog jag mig in på denna bloggen igen och trott om du vill men faktum är att det finns en del som är här inne o kikar lite då o då, trotts att jag inte skriver något längre i denna bloggen   Vill du läsa om mig, min vardag och min väg till m...

Av mamman - 12 november 2009 12:08

Det är fantastiskt att se.....nästan var dag den här månaden har det varit 10 och flera besökare. Det fantastiska är att så många återkommer trotts att jag inte bloggar på denna adressen mera.   Jag hoppas ni alla hittar till min nuvarande adress...

Av mamman - 14 september 2009 09:51

Jag fortsätter att fundera på om jag skall komma tillbaka till gamla bloggagratis. Har ju inte känt mig riktigt hemma på wordpress sedan jag flyttade. Tankarna går nu till om jag skall förändra mig till en blogg med enbart text och inga bilder. Genom...

Av mamman - 13 september 2009 18:41

Som vanligt är jag snabb på att dömma. De låsta inläggen låser sig ganska så snabbt igen. Kanske redan efter att jag loggat ut från bloggplatsen. Det var ju bra. ...

Sur

Av mamman - 11 september 2009 11:34

Blir lite sur när jag testar lösenordsskyddet. När jag en gång har låst upp lösenordsskyddet är det upplåst när jag nästa gång går in på min sida. Jag kan inte se att det är ett låst inlägg när jag en gång har öppnat det. När nästa låsta inlägg ska...

Ovido - Quiz & Flashcards