Alla inlägg den 17 mars 2009

Av mamman - 17 mars 2009 16:13

Tänk att det redan har gått en vecka sedan jag sist gjorde en veckomatsedel till oss i familjen. Det var inte en poppis vecka för grabben och någon dag vägrade han totalt att äta, maken tyckte att allt var ok.


Maten är jobbig och när ens små älsklingar, oavsett ålder inte äter blir man rätt frustrerad. Vet liksom inte hur man skall komma runt problemet. Hur gör man för att det inte skall bli större. Tusen frågor snurrar i huvudet just när det gäller att få honom att äta. Hur mycket påverkar vi. Hur mycket av vår reaktion i situationen påverkar honom.

 

Nu är det dags att hitta på igen. Jag har ingen lust. Känner liksom att det är inte lönt. Vi kan lika bra ta: spagetti o köttfärssås, fiskpinnar med remoulad sås utan potatis, grillad kyckling, taco, lasagne, chili con carne och kvälls mackor. Det finns inte så mycket mera att välja mellan för att få honom att äta.

 

Sen skall vi i väg o handla.

Av mamman - 17 mars 2009 15:14

I dag har jag fått Halens modell mindre katalog, Jotex sommarkatalog och så har jag fått från Lindex. Nu är jag nyfiken. Vill ögon shoppa.

Av mamman - 17 mars 2009 15:05

I dag känner jag mig lite tung i huvudet. Kanske kommer det en värk under eftermiddagen eller så slipper jag det. Jag har i alla fall tre förslag till varför jag har ont. 


Den ena är att jag har druckit mycket kaffe utan att fylla på med vatten. Har nu ett stort glas vatten sidan om mig och har druckit ett glas redan.

 

Den andra är att jag varit i väg på öppna förskolan med Liten och det ger ju mycket intryck även för mig. Jag har ju fått vara vuxen social.  Ha ha ha

 

Det tredje är att jag varit ute och gått i blåsten. Jag har verkligen blivit genom blåst i dag. När blåste låg på i ryggen var det hel ok men när jag fick den framifrån blev det svårt att putta vagnen, håret yrde runt ögonen och allt var jobbigt. Ingen skön promenad.

Av mamman - 17 mars 2009 15:04

Som det viner runt huset. Blåsten tar tag i allt den kommer åt. Oron är stor att något skall gå sönder – blåsa sönder. Det är inte kul. 


I dag är jag också arg på maken eller på mig själv, nja på maken. Runt vår ovanjord uppblåsta pool brukade vi ha löstagbara färdig köpt plank i sektioner. Under vinterhalvåret brukade dessa ligga på marken, ovanpå frigolit skivorna, för att hålla fast dem. Frigolit skivorna hindrar jorden från att kyla poolvattnet och i stället hjälpa till att behålla värmen på det sol uppvärmda vattnet i poolen. På vintern har allt legat kvar i en hög under presenning men inte detta året. Maken ville inte ha planket mera. Ett plank vill han ha men inte just det och jag förstår honom. Det såg inget bra ut längre. Rangligt var det. Men det var bra att hålla kvar frigoliten på marken. När nu maken har kastat planket, glömde han att förankra frigolit skivorna så att de inte kan flyga omkring.

 

I dag blåser det – vad gör frigoliten? Flyger.

 

Jag har fått samla ihop allt, varit inne hos grannarna och plockat. Allt (hoppas jag) ligger nu på altanen i en hög där det är någorlunda lä och med en trä skrinda ovanpå sig. Nu får maken se till att fixa undan ”skiten” i kväll. Kan man ta bort en del kan man minsann ta bort allt.

Av mamman - 17 mars 2009 15:03

I dag ringde jag en annan a-mamma som jag vet går hemma, nyligen hemkommen med deras Liten. Deras anknytning skall vara tillräcklig för att börja gå ut och träffa andra. Vi har tidigare bara träffats utan barn. Soligt väder som i dag ökar lusten till att vara ute och gå.


De var på väg till öppna förskolan så jag och Liten hängde på. Det blev bråda tider för att få med sig allt som behövs för att Liten skall hålla sig nöjd en längre stund. Det var kanske inte rättvist men några blöjor och lite mat måste man ha med sig. Liten har alltid ett super humör, skiner i kapp med solen.

Ovido - Quiz & Flashcards