Alla inlägg den 10 september 2008

Av mamman - 10 september 2008 12:49

…har jag ofta hört, men tycker att det inte stämmer riktigt i mitt liv.

 

Det började med att den efterlängtade graviditeten uteblev, månad efter månad, år efter år. Ivf behandlingar som inte tog. Den stora sorgen som inte gick att hantera.

 

Vänner, bekanta, arbetskamrater och familjen som inte kunde förstå, som krävde totalt fokus av En när det var totalt omöjligt för mig.

 

Landsstoppet som kom precis framför oss och vi fick inte sända våra adoptions handlingar till landet. Flera månaders väntan innan nytt land erbjöd oss en möjlighet. När våran väntan skulle vara färdig enligt turordning, blev vi ”omkörda” av flera familjer efter oss.

 

Nya omständigheter gjorde att vi inte kunde välja samma land en gång till. Nya tuffa väntetider gjorde att vi vågade oss på en total renovering av vårt hem. Med två barn här hemma hade vi inte gått på det, men nu hade vi minst två år på oss att bli färdiga.

 

Så kom då Liten mitt i all bygg röra. Hösten som skulle bli MIN tid till förändringar. Grabben skulle vara i skolan flera timmar än timmarna på dagis och jag skulle jobba med mig själv. Jag hade beslutat mig för två stora förändringar, träning och körkort.

 

Min kropp och mitt välbefinnande behöver en rejäl dos träning och motion. Jag skulle gå ut starkt under hösten för att till våren och sommaren kunna unna mig endast underhållsträning. Samtidigt skulle jag ta mitt körkort som jag länge sagt att jag inte behöver och inte vill ha, men jag visste samtidigt något annat. Att med två barn i huset och många aktiviteter så är det inte så lätt om mannen är den ende att köra oss dit.

 

Tro nu inte att jag är missnöjd med att Liten kom till oss, tvärt om, jag ser mycket positivt i att det blev just Liten. Men samtidigt lite irriterat och konstaterat att det aldrig blir som man planerat och tänkt sig. Det kanske blir om ett år eller så, vi får se.

 

Just i adoptionssammanhang blir det ALDRIG så som man tänkt sig det från början. Oftast blir det till det bättre, men det är tufft under tiden som man möter alla hindren. Svårt att tänka om och byta bana.

Ovido - Quiz & Flashcards