Alla inlägg den 8 juni 2008

Av mamman - 8 juni 2008 22:20

De senaste dagarna har bjudit på extremt fint väder, dock har jag haft lite svårt för att hitta tid att vara ute på eller i ärlighetens namn har jag nog prioriterat helt fel. Jag har plockat, fixat och donat här hemma vilket jag kunnat göra på kvällarna i stället men inte vågat hoppats på att jag skulle orkade eller skulle ha tid till. Ja så är det och nu sägs det att de fina dagarna snart är slut för denna gången, nu när jag har hittat rutiner här hemma och vågar mig utanför dörren trots att lite är kvar inne eller kanske rent av ta ut liten till mig i trädgården.


I dag har bikinin varit på och jag har fått rensat ogräs i en stor trädgårdsrabatt och börjat om igen på ogräset mellan plattorna på trädgårdsgången. VARFÖR valde vi byasten till gången som är ca 30 meter lång och 1,5 meter bred. Jag har aldrig tidigare sett så många springor som det kan och växer ogräs i. Det är ett evighets jobb att ligga där på alla fyra och krafsa och dra.


Jag skulle vilja göra om hela uteplatsen, uterummet, trädgårdsgången, köksträdgården och ja varför inte hela trädgården när jag ändå håller på. Inte så mycket att jag vill att det skall se annorlunda ut för alla proportioner är helt perfekt men vi har ju valt helt fel material, det kräver en hel del underhåll och det fungerade ju bra när vi var barnlösa men nu med två barn i huset är det både svårt att få till tiden men också är intresset betydligt mindre.

 

Min tanke har varit att byta ut alla rabatter mot stenläggning och sen krukor med diverse bär, frukt innehåll men när jag nu tittar i mina krukor, dom få jag har, så är nog det mesta dött. I kväll har jag gjort ett tappert försök att rädda en tuja som ser väldigt brun och hängig ut, den fick flytta från under ett plast tak till baksidan med vind, svalka och en massa vatten. Det är nog det, VATTEN, som jag har glömt blad de flesta krukorna. Just så är det nog också med smultronen som hänger under friggebodens lilla fönster, två av fyra plantor är sten döööööda. Åt andra sidan så har jag i min stora rabatt på framsidan självsådda smultronplantor – grabben älskar att plocka smultron men trampar ner mina växter samtidigt, ja dom som där är lite liv i alltså.

 

Detta år får vi nog äpplen, vi har ett pelaräppleträd som det kommer en hel del äpplen på. Jag borde bara gå ut och gallra dem för att skörden skall så bra som möjligt och jag borde spruta för alla lössen, gud himmel så mycket löss det är där ute, rena jam jam för myrorna. Förra året gjorde jag bort mig totalt, i förebyggande syfte sprutade jag äppleblommorna med radar för att inte få en massa löss och kunde för mitt liv inte förstå först varför jag inte fick några äpplen. Ja säg vilka bin som vill pollinera när det sprutats radar. Jag har lärt mig, det lovar jag.

 

Åter till värmen, jag har under kvällens gång haft vart enda öppningsbart fönster på vid gavel för att få till tvärdrag och svalka inomhus men det är ju lika varmt ute som inne, så jag får inte till någon svalare sov miljö här inne. Hoppas det blir lättare att sova i natt än förra natten, det var helt hopplöst.

 

Sov gott

Ovido - Quiz & Flashcards