Alla inlägg den 22 februari 2009

Av mamman - 22 februari 2009 20:32

I dag har vi frågat de viktiga personerna till det som blev bokat, läs vidare på inlägget Beslut. Det behövdes ingen betänketid, utan det blev stor glädje. Korten blev inte postade så det blir i morgon, sista sekunden liksom.

Av mamman - 22 februari 2009 20:31

Ja så kan man sammanfatta veckan som gått. Var enda dag har det snöat hos oss, små snöflingor och stora snöflingor, de små har dominerat förståss, så är det här hos oss.


Det snöade så mycket i slutet av veckan att jag inte trodde vi skulle komma ut på vår shopping tur men det gick. De stora vägarna var jätte fina att köra på.

 

I morse kom då det totalt oväntade, eller egentligen inte, det regnade och blev +6 grader. Allt smälte bort. Det är blött och blaskigt där ute. Inget roligt alls. O vi som köpte pulka till Liten förra helgen. Det kunde väll ha legat ett tag till.

PMS

Av mamman - 22 februari 2009 17:05

Ibland får jag så dåligt samvete och undrar vad jag kan göra åt det. Det har varit ägglossning i veckan och PMS känslorna har visat sig. I dag fullkomligt exploderade jag åt maken och i mitt stilla sinne undrar jag hur länge till han skall orka med mig.

 

Liten skulle få gröt innan förmiddagssömnen och maken skulle tvunget montera lamellgardiner mitt framför nosen på Liten. Detta monterande gjorde att Liten blev totalt ointresserad utav sin mat och vände huvudet från mig för att kolla in pappa. Trotts min önskan om att maken skulle vänta med monteringen tills jag get Liten gröten, så fortsatte maken med sitt. Till slut blev det bara för mycket och  jag sköt Litens gröt tallrik åt sidan

 

–        Bra då kan du ta det här också, sa jag till honom och gick in i duschen.

 

Det kom ju en del andra gliringar ur munnen på mig innan jag han komma in på toa, som jag senare fick äta upp. Konversationen med grabben löd så här ungefär när jag kom ur duschen:

 

-         Mamma är du arg på pappa?

-         Ja, jag är arg på pappa.

-         Är du arg på mig också?

-         Nej, jag är inte arg på dig. Det kan låta så eftersom jag är besviken i rösten, på pappa, men jag är inte arg på dig.

-         Men du sa ju att, ni tror ni kan göra……..

-         Ja jo, det sa jag väl men det var inte meningen att dra in dig i det, det är mellan mamma och pappa.

 

Jag har under en längre tid funderat på om jag skall börja med p-piller för att må bättre och eventuellt slippa allt som bottnar ur det här med de kvinnliga hormonerna. Fast samtidigt undrar jag vad det i sin tur gör med min kropp. Jag har ju ätit så mycket hormonpreparat under våra ”barnlösa” år, tycker att det räcker med gifter i kroppen. Åt andra sidan vill jag må bra, jag vill ge min familj en trygg, stabil, go och glad mamma. De är värda det. Det är jag också. Jag vill må bra. Jag vill inte flyga i luften när det inte passar. Det är så svårt att veta om det rör sig om dålig attityd från mig eller om det är PMS relaterat. Jag har dessutom lite problem med att lita på läkarna. De förespråkar hällre gifter för att ta bort symtomen än hälsopreparat för att bota det sjuka. Nä jag är inte mycket för läkarvetenskapen.

 

Jag har ju haft några turer ner till apoteket som ligger granne med hälsokosten, men var gång jag varit nere har jag glömt att uppdatera mig på rådet jag fick från Pipe Line. Frågan är om energi tillskott skulle ta bort en del utav PMSet, kanske skulle bli två flugor i en smäll. Få se om jag tar mig i väg i morgon.

Av mamman - 22 februari 2009 17:04

I går gick jag upp i ottan för att bli hämtad utav två kompisar. Vi skulle ta oss till Ge Kås i Ullared. Shopping stod det på gårdagens agenda. Med en tight budget åkte jag i väg. Lagom till klockan sju på morgonen svängde vi in på parkeringen och antalet bilar som redan var parkerade gick att räkna på en hand.

 

Vi gick in och shoppingen började. Jag tog rulltrappan ner till hemelektroniken för några få saker, åkte upp igen och siktade in mig på barnkläderna, vidare in på damavdelningen, babyavdelningen, leksaksavdelningen, husgeråd och allt annat trams.

 

Jag hade bestämt mig för att inte handla så mycket, kanske så där en två tusen. Jag/vi brukar alltid lyckas handla för alldeles för mycket när vi är där och sen ångra jag mig så sjukt mycket. Jag känner mig grundlurad, på alla mer köpen jag lockas till. Jag får ”köpfan” i mig så fort jag kommer upp. Det skulle bli byxor till grabben men jag vågade mig inte på att köpa dem eftersom han inte var med och kunde prova. Något litet i klädes väg blev det till Liten, Liten har ju ingen egen åsikt om hur saker skall se ut och sitta på kroppen. Maken fick det klassiska, kalsonger och strumpor.  Själv hittade jag fyra skjortor. En skinnjacka för 700kronor som jag hängde tillbaka. Något annat smått o gott som filmer, pc-spel, batterier för ljudleksaker och så diskmedel.

 

Nu sitter jag här och funderar på vad jag missade och köpa. Kanske skulle jag fyllt vagnen med tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel, hygienartiklar och mycket annat. Eller?

 

Jag föredrar nog att åka inom när vi är iväg med husvagnen och jag kan i lugn o ro prova och fundera en extra gång om vi skall ha alla sakerna eller om vi behöver lämna tillbaka något, istället för så här allt på en dag. Jag personligen tyckte det var lite tufft.

Ovido - Quiz & Flashcards