Direktlänk till inlägg 27 juni 2008

Stegräknaren, BVC och Leukemi

Av mamman - 27 juni 2008 11:58

Stegräknaren och jag har inte varit några bra kompisar den sista tiden. Kanske är det jag som hittat någon annan att fokusera mig på och har kanske tyckt att stegräknaren inte är speciellt intressant längre. Fast i går tog jag fram den, tänkte att jag måste kolla hur mycket jag rör på mig. Känner jag mig själv rätt så är det inte längre så mycket, får se om jag kan hitta tillbaka till mina runder som jag hade innan litens intåg i familjen.

 

I går skulle jag och liten till BVC för vägning och mätning, det var alltså en ypperlig dag att börja med stegräknaren igen. Liten har blivit ännu större, precis som sig bör eller lite mera kanske. Sedan förra veckan har liten ökat vikten med ca 0,340 kg, längden med 1 cm och huvudet med 0,5 cm.

 

I entrén till BVC mötte vi på en granne som ingenting vet och som började fråga och fråga. Konstigt men grannen har ett yrke där man vet vad TYSTNADSPLIKT betyder men som ”civil” person glömmer bort innebörden. Ibland är det svårt att veta hur HISTORIEN skall lyda och det är väldigt svårt att säga – sorry jag vill inte prata om det, jag har tystnadsplikt, du har inte med det att göra eller vad det nu kan vara.

 

Efter BVC tog vi en runda via ICA för att sända uppföljningsrapporten på storebrors adoption till organisationen och för att inhandla litens mat – välling. Det blev 72 kronor för portot, rekommenderat och 59 kronor på välling. Vällingen tar fort slut i affären så man måste vara med när de fyller på hyllorna och om man inte är med när det finns i den billigare affären får man gå till den dyrare där det ofta finns kvar i hyllan.

 

Väl hemma insåg jag att jag bara betalat vällingen och sen skyndat mig hem eftersom liten började bli orolig i vagnen och klockan visade på mattid. Även om det är roligt att få steg i räknaren kände jag inte för att ta en runda till dit, utan tänkte invänta mannen så jag kunde få använda cykeln istället för apostlahästarna.

Under eftermiddagen samtalade jag med en bekant om dennes släktings barn som nyligen diagnostiserats med sjukdomen LEUKEMI. När så mannen var hemma, maten avklarad och jag skulle till att ta fram min cykel valde jag att fråga min bekant om denne ville följa med på en promenad för att prata, röra på sig OCH hämta litens välling.

 

Under sådana samtal börjar man själv skämmas för sin egen klagan som oftast då verkar väldigt bagatelliserade.

 

Även om vissa delar av dagen var sorglig har den FÖR MIG även varit en bra dag och än bättre när jag läser av stegräknaren som visar på 9000 steg. Jag är nöjd.

 
 
pipeline

pipeline

28 juni 2008 10:17

Jag är inte heller kompis med min stegräknare längre. Tävlingen på jobbet tog slut och då försvann min motivation...


Tänker ofta på hur ni hanterar alla frågor om er nya familjemedlem. Har försökt föreställa mig hur det känns att bubbla av stolthet och glädje inombords men inte kunna få utlopp för det på samma sätt som en biologisk mamma hade kunnat få. Samtidigt måste man kanske ha förståelse för att folk undrar och tänker. På ett sätt är det kanske bättre att få direkta frågor. Istället för att folk spekulera bakom gardinerna.

Den enkla inställningen är "folk har inte med det att göra". Det är ju sant. Men nyfikenhet är samtidigt människans drivkraft. Om du vore min granne - som jag inte kände personligen - hade jag varit nyfiken på vad som hänt i era liv. Det är ju uppenbart att något hänt! :-) Kanske är jag mer receptiv eftersom vi står i begrepp att adoptera. Jag dras till människor som uppenbart (föräldrarna skandinaviskt utseende och barnen utländskt) har adopterat. Tittar på barnet och de vuxna. Försöker föreställa mig själv i den situationen. Det är inte något illa ment - det är bara en fascinerande syn för mig. Jag kommer att vara som dom. Om några år. Jag känner samhörighet med människor jag inte känner. Bara för att jag vet att vi kommer att dela en fantasisk upplevelse när vi väl adopterat.

Häromdagen stod jag i affären och tittade förstulet på en familj med två färgade barn. Alla omkring mig tittade förstulet. SÅklart märkte barnen och föräldrarna allas blickar - hur vänjer de sig? Hur hanterar man alla blickar? Folk tittar inte för att värdera - utan för att det är ovanligt. Det är inga elaka blickar - bara nyfikna. Och ändå måste det vara extremt tröttsamt för dem som blir betittade. Du vet ju hur det känns - vänjer man sig någonsin?

http://pipeline.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mamman

29 juni 2008 21:09

Det är klart man måste berätta något men det är när de djupa frågorna kommer som det blir jobbigt och hur förklarar man för någon att ”du har inte med det att göra”.

Den allmänna historien om liten är att liten är placerad hos oss över sommaren och en ”diktad” anledning till varför, mest för att storebror skall ha en historia att förstå och kunna ta till sig. När sommaren är slut vet vi också om liten får stanna, om vi kan påbörja arbetet med en adoption utav liten.

Vad finns där mer att veta för kreti och pleti, så även grannar och många andra närstående? Av hänsyn till den biologiska familjen med eventuellt en mamma, en pappa, syskon, mor- o farföräldrar, kusiner mfl så kan vi vare sig nu eller senare berätta om anledningen till en eventuell adoption. Det har vi inte heller med storebror. Den sanna historien skall vi ju bevara åt liten att en dag själv bestämma huruvida den skall komma fram eller inte. Vilken rätt har vi att berätta litens historia utan att fråga liten om samtycke?

Adoption är annorlunda mot det ”normala”, men vad säger att det är ok med nyfikenhet till det? Barnen som adopteras vill ju inget hellre än vara VANLIG.

Det är inte ok att titta på någon som är handikappad eller stor vuxen, inte heller av nyfikenhet, det är rentav ofint. Vad är det som gör att man skall få lov och titta på ett adopterat barn med sin familj när de är ute och handlar veckans mat?

Det är kul när någon är fascinerad och nyfiken på vår familj, för visst är vi väldigt speciella :-), men till hänsyn för mina barn känner jag att det skall ske på avstånd utan att de märker det.

Samtidig är jag fullt medveten om vilken samhörighetskänsla man får med andra adoptivfamiljer och hur mycket det ger en väntande familj att ”titta” och att vara ”nyfiken”. Man ser ju sig själv hur ens egen familj kommer att se ut en gång i tiden, ett kvitto liksom på att det här sättet fungerar när inget annat sätt fungerade. Tyvärr är det den vuxnes känslor och man glömmer bort barnens (en del barns, kanske inte allas) känslor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mamman - 3 maj 2010 13:06

Ja så tog jag mig in på denna bloggen igen och trott om du vill men faktum är att det finns en del som är här inne o kikar lite då o då, trotts att jag inte skriver något längre i denna bloggen   Vill du läsa om mig, min vardag och min väg till m...

Av mamman - 12 november 2009 12:08

Det är fantastiskt att se.....nästan var dag den här månaden har det varit 10 och flera besökare. Det fantastiska är att så många återkommer trotts att jag inte bloggar på denna adressen mera.   Jag hoppas ni alla hittar till min nuvarande adress...

Av mamman - 14 september 2009 09:51

Jag fortsätter att fundera på om jag skall komma tillbaka till gamla bloggagratis. Har ju inte känt mig riktigt hemma på wordpress sedan jag flyttade. Tankarna går nu till om jag skall förändra mig till en blogg med enbart text och inga bilder. Genom...

Av mamman - 13 september 2009 18:41

Som vanligt är jag snabb på att dömma. De låsta inläggen låser sig ganska så snabbt igen. Kanske redan efter att jag loggat ut från bloggplatsen. Det var ju bra. ...

Sur

Av mamman - 11 september 2009 11:34

Blir lite sur när jag testar lösenordsskyddet. När jag en gång har låst upp lösenordsskyddet är det upplåst när jag nästa gång går in på min sida. Jag kan inte se att det är ett låst inlägg när jag en gång har öppnat det. När nästa låsta inlägg ska...

Ovido - Quiz & Flashcards