Alla inlägg under juni 2008

Av mamman - 16 juni 2008 12:01

Jag har sålt mig själv till ”märkenas” värld och det är inte likt mig ett dugg, jag brukar bara köpa sådant som jag tycker är fint och märken är alldeles för dyrt för mig, min plånbok och mitt tycke.

 

Det är MUMIN TROLLEN från Finland som fångat mig med storm. Kanske inte mumintrollen i sig utan det var nog färgen som trollband mig. Hade det varit någon annan figur med samma färg/kulör så hade jag nog valt det istället, kanske.

 

I vårt sovrum står i alla fall en vit GULLIVER från IKEA och den har jag bäddat precis som den här mumin sängen, visst ser det helt bedårande ut?

 

Dessutom somnar liten till den här mumin speldosans sång, vaggande, gungade och sövande.

  

Och jag fortsätter drömma om MUMIN TROLLENS värld med massor av tillbehör.

Av mamman - 12 juni 2008 22:13

mitt i sommaren.

 

Ja det var ju mina farhågor att jag skulle behöva skriva här på bloggen, men som vanligt så hade mannen helt rätt

 

eller

 

det var den kyliga och avsvalnande skyfallet som kom strax efter att jag ställt pulversläckaren på gräsmattan.

 

Det kan mannen och jag tvista om i det oändliga.

 

Nu skall den ner till brandkåren som utförde testet på den inför Julhelgen år 2007, behållaren läcker nämligen från fel ställe.

Av mamman - 11 juni 2008 13:18

Efter en natt med lite eller dålig sömn bestämde jag mig för att villa så mycket det går i dag innan grabben skall hämtas från dagis igen. En utsövd mamma är en glad mamma.  


Jag och liten fixade lite välling och sen intog vi den på mysigaste viset i sovrummet och stora sängen, sen slocknade vi båda två. Strax i tolv väcktes jag av telefonen som ilsket ljöd genom huset, det var bara att gå upp.

 

Ugnen sattes på 225 grader och jag stoppade in några potatisplättar (inget bra alls jag vet men väldigt gott) och väntade 15 minuter. Tänk att en kvarts timme kan gå så långsamt när man väntar på något gott.

 

När jag sen sitter med mina potatisplättar vid bordet hör jag ett konstigt pysande/väsande ljud, ett ljud som måste undersökas. Kan det vara ett vilt djur som kommit på villovägar och nu väser av rädsla för mig och pina plättar. Jag lyssnar och funderar. Jag blir tvungen att lämna bordet och min mat. Jag lyssnar från skåpet där vattenutkastaren sitter, vattenutkastaren har de sista tre timmarna spolat i det sista vattnet i vår pool. Vi trodde nämligen att det gått hål i pool duken för det fanns tidigare en hel del vatten kring poolen men i går var vattnet borta och vi bestämde oss för att fortsätta fylla poolen med vatten. Alltså kunde det vara kranen som gått sönder, varför inte vatten läcka och fukt där, när vi har haft det på andra ställen i huset. Nix det kom inte därifrån. Kunde det vara spisen, nix.

 

Det kom helt klart från hållet där kyl och frys stod, japp varför inte. Inte ännu kan vi byta ut maskinerna men tanken är ju under hösten, så varför skall de gå sönder nu för? Men var det därifrån eller? Jag var tvungen att gå runt om, det ser lite roligt ut här hemma i och med ombyggnaden så vi kan faktiskt dansa just runt kyl och frys. Något sa mig att titta på golvet. Något har läckt, helt klart har något läckt. I en kartong stod två stycken flaskor med Whiskey från då när mannen var över i Tyskland och provianterade, kunde det vara dessa som börjat läcka? Nix ingen Whiskey på golvet.

 

Jag ser en fin fin fin dimma från vår trogne och ”säkre” vän, PULVERSLÄCKAREN, hans väst måste ha varit för trång. Från helt fel ställe har denne släckare börjat läcka.

 

I min fantasi började jag föreställa mig hela huset fullt med PULVER, har inte helt klart för mig hur mycket det förstör och om det måste saneras efteråt men jag ville i vilket fall som helst inte ha fullt med PULVER SNÖ inomhus. Kanske hade jag blivit en populär mamma om jag plockat fram pulkan till grabben. Nästa fantasi som dök upp i huvudet på mig var vilket hål den skulle slita upp i taket på vårt hus när den exploderar och flyger uppåt?

 

Jag tog på mig den modigaste av de modigaste rollerna och bar ut denna explosiva PULVERSLÄCKARE förbi bilen och ut på gatan. Stackars brevbärare, denne skulle behöva konfronteras med släckaren för att nå vår brevlåda. Naturligtvis fick jag ringa SOS - min man.


 Nu står släckaren på gräset mellan vårt och granens hus och mannen har lovat mig att den inte kommer att flyga till väders. Vi får se lite senare. Kanske får vi snö i trädgården.
Av mamman - 10 juni 2008 15:26

I går gjorde jag mera saft, här dricks det för fulla muggar trotts att den från början inte var ok.


En ganska enkel saft som normalt inte tar så lång tid att göra tog mig hela kvällen att få färdig. Mellan varven skulle det tillagas välling, matas och vyssas, i går var det helt kört och jag fick inte gjort mycket.


Liten börjar vara med lite mera nu, det är härligt att se de två stora runda blå, som tittar så funderande på omgivningen.

Av mamman - 8 juni 2008 22:20

De senaste dagarna har bjudit på extremt fint väder, dock har jag haft lite svårt för att hitta tid att vara ute på eller i ärlighetens namn har jag nog prioriterat helt fel. Jag har plockat, fixat och donat här hemma vilket jag kunnat göra på kvällarna i stället men inte vågat hoppats på att jag skulle orkade eller skulle ha tid till. Ja så är det och nu sägs det att de fina dagarna snart är slut för denna gången, nu när jag har hittat rutiner här hemma och vågar mig utanför dörren trots att lite är kvar inne eller kanske rent av ta ut liten till mig i trädgården.


I dag har bikinin varit på och jag har fått rensat ogräs i en stor trädgårdsrabatt och börjat om igen på ogräset mellan plattorna på trädgårdsgången. VARFÖR valde vi byasten till gången som är ca 30 meter lång och 1,5 meter bred. Jag har aldrig tidigare sett så många springor som det kan och växer ogräs i. Det är ett evighets jobb att ligga där på alla fyra och krafsa och dra.


Jag skulle vilja göra om hela uteplatsen, uterummet, trädgårdsgången, köksträdgården och ja varför inte hela trädgården när jag ändå håller på. Inte så mycket att jag vill att det skall se annorlunda ut för alla proportioner är helt perfekt men vi har ju valt helt fel material, det kräver en hel del underhåll och det fungerade ju bra när vi var barnlösa men nu med två barn i huset är det både svårt att få till tiden men också är intresset betydligt mindre.

 

Min tanke har varit att byta ut alla rabatter mot stenläggning och sen krukor med diverse bär, frukt innehåll men när jag nu tittar i mina krukor, dom få jag har, så är nog det mesta dött. I kväll har jag gjort ett tappert försök att rädda en tuja som ser väldigt brun och hängig ut, den fick flytta från under ett plast tak till baksidan med vind, svalka och en massa vatten. Det är nog det, VATTEN, som jag har glömt blad de flesta krukorna. Just så är det nog också med smultronen som hänger under friggebodens lilla fönster, två av fyra plantor är sten döööööda. Åt andra sidan så har jag i min stora rabatt på framsidan självsådda smultronplantor – grabben älskar att plocka smultron men trampar ner mina växter samtidigt, ja dom som där är lite liv i alltså.

 

Detta år får vi nog äpplen, vi har ett pelaräppleträd som det kommer en hel del äpplen på. Jag borde bara gå ut och gallra dem för att skörden skall så bra som möjligt och jag borde spruta för alla lössen, gud himmel så mycket löss det är där ute, rena jam jam för myrorna. Förra året gjorde jag bort mig totalt, i förebyggande syfte sprutade jag äppleblommorna med radar för att inte få en massa löss och kunde för mitt liv inte förstå först varför jag inte fick några äpplen. Ja säg vilka bin som vill pollinera när det sprutats radar. Jag har lärt mig, det lovar jag.

 

Åter till värmen, jag har under kvällens gång haft vart enda öppningsbart fönster på vid gavel för att få till tvärdrag och svalka inomhus men det är ju lika varmt ute som inne, så jag får inte till någon svalare sov miljö här inne. Hoppas det blir lättare att sova i natt än förra natten, det var helt hopplöst.

 

Sov gott

Av mamman - 7 juni 2008 20:43

Vi avslutade en underbar mysig sol dag med god grill mat på våran stora terrass, dock utan sol för den försvinner vid tidig kväll. Vi blev alla propp mätta. Mannen valde att ta båda barnen för att gå en runda men jag valde att stanna hemma och ……………

 

Har hört att Nobless kök säljer sina kök för halva priset så nu skall här letas kök. Kanske kan det bli ett sådant kök hos oss, vi får se i framtiden.

Av mamman - 7 juni 2008 20:34

Eller kanske inte men ”denne” mystiske har kommenterat i min blogg flera gånger den sista tiden – härligt - EN BESÖKARE.

 

Japp det känns helt underbart att vara betydelsefull för någon.

Av mamman - 7 juni 2008 15:23

Det är helt underbart härligt att se dessa reaktioner. 


Mannen och grabben kan sitta och mysa med liten när jag kommer in i rummet och när liten hör mig, ser man huvudet hur det rör sig för att liten skall få syn på mig.


Liten känner igen mig och det efter så kort tid - härligt.

 

I dag hade vi en förtrollande stund med vällingflaskan. Det handlar inte längre bara om MAT utan även samvaro.

 

I dag fick jag ett STORT leende av liten.


Livet är gööt med barn.

Ovido - Quiz & Flashcards