Alla inlägg den 19 januari 2009

Av mamman - 19 januari 2009 13:57

I går kväll tänkte jag titta på Mamma, Pappa & 13 barn på TV4 Fakta medan jag strök tvätt. Jag insåg ganska snabbt att jag redan sett detta program och sänkte volymen, så försvann jag in i stryktvättens värld. Lite då och då kom grabben eller maken in och kallade på mig, jag skulle inspektera magnetfärgen och skrivtavelfärgen. Allt i lekrummet/lekhallen.


Vid något tillfälle tittade jag på TV:n och såg då att det handlade om barn och adoption eller om barn och illegala adoptioner, från Indien. Jag är fullt medveten om att jag missade hela inledningen i programmet men det gör mig inte mindre berörd. Det är ju ingen nyhet att detta faktiskt händer,  men när man får det så serverat via ett TV program så här på kvällskvisten, så blir det så nära och så hemskt, man blir så berörd.

 

Att Danska AC var involverad, precis som USA och Kanada, kändes jobbigt. Danska AC adoptera även från landet där grabben kommer ifrån. I grabbens ursprungsland har något hänt, något år efter att vi hämtat hem honom. Ett stort personal ombyte har skett på den ”centrala byrå” som sitter som beslutsfattande organ i landet.

 

Efter gårdagens program undrar man varför detta har hänt i grabbens födsloland. Kan det vara något liknande. Vi pratade om det igår, maken och jag. Det är möjligt. Det finns många anledningar till varför vi tror så, men jag hoppas klart innerligt att vi har helt fel för oss.

Av mamman - 19 januari 2009 13:36

Liten och jag har varit lite mera ute i dag än de andra dagarna. Vi var en runda ner till Banken. Det var svårt att komma in på Banken. Rånrisken som härjar i Sverige har gjort att det är Banken som släpper in kunderna, dörrarna är låsta och det är bara att vänta tills de vill låsa upp dörren åt en. Likadant är det när man skall ut.

 

Vidare gick vi till mataffären för att proviantera lite som tagit slut under veckan. Dessutom skulle jag köpa illgröna krukor som de har i sin annons denna vecka. Jag kunde inte hitta dessa super häftiga krukor, eller iaf så är färgen häftig. När jag letat rätt på personal så visade det sig att de inte kommit ännu och att det troligen med stor sannolikhet bara kommer vita och svarta krukor, inga illgröna. Jag får leta på annat håll.

 

Väl hemma har vi plockat undan all tvätt jag stod och strök i går kväll. Jag tror jag samlat på mig tvätt från 5 maskiner. Det är så tråkigt. En del undanröjning av diverse ting som legat på fel ställe, liksom. Dammsugit huset, det har inte blivet gjort på säkert en vecka, eftersom maken skulle tvätta dammsugarfiltret som inte var tvättbart. Det gick i sönder och behövde köpas ett nytt, ett tvättbart med en kostnad på över 300 kronor. Och så har både Liten och jag fått lunch.

 

Nu funderar jag på om jag skall sätta en deg till frukostbullar som jag tänkt göra så länge eller om jag skall gå in i badrummet och börja storstäda. Frukostbullarna skulle jag ha bakat innan Jul, så ingredienserna finns hemma och är väl snart för gamla. Badrummet skulle behöva en rejäl storstädning, precis som resten utav huset.

Av mamman - 19 januari 2009 13:23

mår fortfarande inte bra. Vi snorar, hostar och nyser. I natt kunde jag inte somna förrän jag hämtat en extra filt. Jag förs något så fruktansvärt. Det var ruggigt kalt i sängen. Enligt termometern var det 19,5 grader och det är inte kalt enligt min mening.

 

Fast värst är det med Liten som inte blir av med snoret och hostandet. Det låter inte bra alls. Blir det inte bättre mot slutet av veckan får jag gå till läkaren igen.

Ovido - Quiz & Flashcards