Alla inlägg under januari 2008

Av mamman - 17 januari 2008 10:29

Precis som i går har jag varit ute på 1 timmes runda. Först tänkte jag ta en mindre runda för jag kände mig inte riktigt i form men när jag hade gått en bit tyckte jag att jag kunde lika gärna gå den längre rundan när jag nu tagit på mig kläderna och kommit i väg. Skönt att det blev av.

 

Jag är lite sur på mig själv för min tanke var att jag skulle köpa stegräknaren i går när jag lämnade in datorn och tittade på gardin tyger, fast någonstans på vägen blev det en minneslucka. Får se som jag i dag har lite lättare för att komma ihåg att jag skall köpa den. Ska nämligen till en möbelaffär som även har ett stor urval av rullgardiner och gardintyger.

Av mamman - 16 januari 2008 15:19

Efter dansen med dammsugaren och dammtrasan var jag och lämnade min bärbare dator. Jag lyckade inte få i gång DVD spelaren och har nu get upp. Dom skall blåsa datorn totalt och se om det hjälper, jag hoppas det för jag vill ju väldigt gärna att allt skall fungera och har börjat bli lite beroende utav den. Har upptäckt lite fördelar med att den är just bärbar. Jag skall dit i morgon och se hur det går för dem.

 

Vidare var jag i en tygaffär för att försöka hitta något mörkläggande och gardiner till vårt nya sovrum. Jag hittade ett ursnyggt gardin tyg som var mörklägga på samma gång. Två längder med öljetter, bara att dra för när det är dags att sova. Men jag måste ha något där under som en kappa av något slag, dels för att det skall vara lite mera ombonat och dels för att skydda mot att solen tar sig in allt för mycket. Såg också super snygga rullgardiner, från Hasta, dem kan man designa själv hur man vill ha dem, men bara en rullgardin så som jag vill ha den kostar 1098kr och jag behöver två. Min tanke var att kanske kunna byta när man känner för det och med det priset vet jag inte om jag kommer att göra det.

 

Jag får leta vidare.

Av mamman - 16 januari 2008 10:31

Har precis varit ute på en rejäl runda, 1 timmer har jag varit i rörelse och det känns skönt nu efteråt. Tyvärr har jag fortfarande inte köpt mig en stegräknare, så jag har ingen aning om hur långt jag har gått.

 

Nu skall jag dansa runt med dammsugaren och dammtrasan en stund innan jag tar en välbehövd dusch.

Av mamman - 14 januari 2008 21:54

I dag har jag mest suttit i telefon tycker jag. Överallt är det dom här jobbiga telefonsvararna, tryck 1 om du vill …., tryck 2 om du vill ….., tryck 3 om du vill och när man sen kommer fram så har man ändå valt fel.

 

Först ringde jag till läkaren och skulle ordna en tid för läkarintyget till socialen åt förnyelsen av medgivandet till barn nr 2. Efter en längre väntan kom jag då fram och fixade mig en tid till den 23 januari, samma tid som jag skulle till tandläkaren men tänderna får vänta. Jag tror det är den 14 februari som vårt ärende skall upp i kommun utskottet eller vad det nu heter, så det gäller att ta den tid som finns. Ringde till tandläkaren och ändrade den tiden till den 29 februari istället. Där efter ringer jag till mannen för att han omgående skall ringa till läkaren för en tid till sig då de lediga tiderna var en brist vara för tillfället och så berättar jag vilken tid jag fått. Hans kommentar var att just den tiden jag fått till mig passade honom fantastiskt bra. Alltså jag behövde inte ändrat min tandläkare tid för jag fick boka en ny tid till mig hos läkaren för intyget till socialen. Jag fick den 28 januari och hoppas att allt kommer att hinnas med till utskottet. Gud så skönt det känns att jag fått det fixat. Dessutom kostar de 800 kr st och det var faktiskt billigare än jag väntat mig, jag trodde de skulle kosta 1200kr st. Billigt värre eller.....

 

Jag och grabben har haft en härlig dag tillsammans i dag. Förmiddagen var annars lugn och mysig och vi ägnade oss åt lego. Vi byggde med järnvägen och vårt berömda ZOO. Diverse farliga djur och väldigt tuffa djurskötare som vågade gå bland krokodiler, lejon, giraffer, gorillor osv. Alla besökarna kunde åka tåget runt djurparken på den super fina tågbanan.

En runda ner till ICA efter maten och på vägen tillbaka samlade vi raketer, vilket är ett hett intresse just nu. Var gång vi går ut skall det skutas raketer och man måste både springa undan de farliga raketerna och titta upp i luften på färgerna.

 

Jag håller tummarna för BV personalen som är i Taiwan och har lyckats hålla mig sysselsatt hela dagen så jag sluppit tänka på barn nr 2. Det känns skönt att det inte upptagit för mycket av min tid i dag. En bra dag.

Av mamman - 14 januari 2008 21:33

Vårt lilla hus ville vi få lite större än vad det var från början, nästan dubbelt så stort skulle det bli. Vi började bygga huset i våra tankar redan innan vi fick vår grabb, flera år innan det blev aktuellt alltså, dessutom förändrades det flera gånger på vägen.

 

År 2006 tog vi kontakt med en Konstruktions ritare som vi bollade våra tankar och idéer med, nya förändringar igen. Efter detta tog vi kontakt med en snickare och bokade honom. Under hösten fick vi prisuppgifter på material och arbetskostnaderna, vilka vi inte godkände. Vi skrev om uppgifterna och sände dem till tre andra bygg företag och enligt de nya uppgifterna skulle vi spara mellan 50000 – 90000 kr och denna information lämnade vi till snickaren och han med hjälp utav sin bygghandel ändrade alla priser och vi sparade 90000 kr. Ibland måste man vara om sig och kring sig för att kanske tjäna några kronor och den summan det blev känns VÄLDIGT BRA.  Nja riktigt så bra var det inte för i och med det kunde vi kosta på oss en bättre husgrund och bättre uppvärmning i det nya än vi tänkt från början.

 

Februari 2007 började vi röja ur det kombinerade förrådet och garaget, slängde, sålde, gav bort och sparade. Vi skulle få diverse ”bra att ha” som vi samlat på oss under 10 år på en plats av ca 30 kvm till en ny byggd friggebod på 10 kvm, det var hårda tag mot oss själva för att få det att fungera. Vi började riva det av byggnaden som skulle bort, plank, överbyggd bilplats, gavlarna på bygget med dörrar, garageport och fönster, delar av taket. När vi var färdiga fanns den väggen mot grannen som var utvändigt kläd med tegel kvar och alla takstolar för att hålla denna vägg kvar på plats. Grunden grävdes ur och det behövdes verkligen för det var inte mycket att hurra för. Grannarna som tidigare stått inne i sina garage och bytet däck på sina bilar gör det inte mera i dag. De är helt enkelt rädda för att golvet där skall ge vika.

 

Vi körde makadam med Bobcat, vi la ut (frigolit kanter) för att få ramen på den nya grunden och fyllde i med härlig varm frigolit i hål rummet. Vilket varmt golv vi kommer att få, till skillnad mot resten av huset som är byggt 1965. Ovanpå en hel del armeringsjärn och det bästa utav allt, vatten rör där det skall cirkulera VARMT vatten under den kalla årstiden. Här efter kom cement bilen till oss. Lagom till detta äventyr fick grabben stanna hemma, fick inte gå på dagis på grund av en mindre infektion i kroppen. Det är helt häftigt att se hur saker blir till och detta var verkligen en upplevelse.

 

När det var dags för snickaren att komma var väder gudarna inte med oss, vilket vi i detta stadium verkligen hade behövt. Grabbarna fick jobba väldigt mycket med att täcka virket som tyvärr fick ligga utomhus. I detta läge hade vi inte fått upp något tak då det inte gick att bryta upp det befintliga hustaket där det nya skulle fästas, så det var bara att vänta på att vatten dropparna skulle minska i mängd. Efter mycket trilskande kom då taket upp och allt började röra på sig i en takt som kändes bra.

 

Nåja snart var taket på plats, ytterväggar, fönster och dörrar på plats, isolerat och gipsat. När det var dags att börja med inner väggarna och den härliga slut finishen tog vi semester och stack utomlands. Vi tog en paus ett par veckor och levde med två jo TVÅ ytterdörrar, först den nya fina och underbara dörren och sen den gamla slitna och fula dörren, men ack så bra det var. När vi väl började med renoveringen igen så stängde faktiskt den gamla dörren ute allt, röran, ljud, byggdamm och säkert mycket till.

 

Den nya byggnaden skall ge oss en ny entré på ca 15 underbara kvm med fantastiska möjligheter både till ytterkläder, skor men också all annan förvaring som kan behövas i ett hem. Denna delen är nu färdig, målade väggar i ljus färg, grå/svarta stora klinkers på golvet och spegel dörrar framför alla förvaring. Det är bara grabbens ytterkläder som syns framme och några skor på avsedd plats, annars är allt rent och inget stök som stör intrycket när man kommer hem. Genomgångshallen som tidigare var vår entré är också sagolik rensad från störande intryck av olikfärjade jackor och skor i en enda röra. Det är friskt och luftigt, helt underbart att behålla denna fantastiska ordning vi har lyckats skapa här. Det blev så mycket bättre än vad jag trodde från början och jag är jätte glad för det. Super nöjd.

 

Ett nytt sovrum med klädförvaring till oss vuxna på ca 15 kvm har det också blivet i bygget. Kanske är det i det mindre laget, drömmen är väl ett stort sovrum med läshörna och ett stort dressingrom, där det finns plats för fantasins alla kläder och skor, spegel och massor med utrymme. Nu gick inte det och vi får plats med det vi behöver, så det blir bra även detta hoppas jag. Det är ännu inte riktigt färdigt men på god väg. Väggarna är uppe och målade, golvet är på plats och just nu väntar vi på elektrikern som skall fixa strömmen åt oss. Är fortfarande lite osäker på vilket utseende våra skjutdörrar kommer att ha men lutar även här åt speglar. Sängen är köpt och i fantasin är det på gång med gardiner och annat som skall in för att få det som JAG vill ha det.

 

I väntan på elektrikern och att jag skall bestämma mig angående vissa detaljer har vi valt att välta den gamla ytterväggen som skiljer den gamla byggnaden med den nya byggnaden. Vi har nu i ett enda svep fått ett vardagsrum på 50 kvm som går i vinkel med köket, alltså är det ett totalt ca 65 kvm stort utrymme som växt fram. Här skall då så småningom ett nytt kök in med nya vitvaror som troligen kommer att vara rostfria (anti fingeravtryck), ett nytt golv, nya tapeter och en massa annat pilleri innan detta är klart. Drömmen är också att få in en braskamin i detta utrymme men mannen är inte lika entusiastisk angående min önskan. Skyller på att han är yrkesskadad som brandman. Jag tycker att han skall utnyttja sin och sina kollegers kompetens för att göra det bästa av allt och bjuda mig på en massa mys framför den heta brasan :-)

 

Vårt gamla sovrum och vår klädkammare på totalt ca 20 kvm blir till två mindre rum åt oss vuxna där vi kan odla våra olika hobbyers. Jag vill gärna lära mig en del om scrapbooking (vem vet om det blir aktuellt med tanke på att jag kämpar om att bli två barns mor) och mannen behöver ett kontor till sin huvudsyssla.

 Vi har långt innan vi är klara med allt vad vi tänkt oss, dessutom kostar det en del pengar och allt vill man inte låna till. Jobba – spara – renovera, jobba – spara – renovera blir framtiden här hos oss. Dessutom får vi inte glömma vår grabb, han måste ju ha sin beskärda tid utav oss, så det går långsamt framåt med huset.
Av mamman - 12 januari 2008 00:16

I dag har jag inte tänkt så mycket på barn nr 2 och BVs resa till Taiwan. Fast nu när det är dags att gå till sängs kommer tankarna på BVs personal som är på väg. Vad får de reda på där nere och vad kan de förmedla till Taiwaneserna så att vi blir intressantare än hitintills. Det är många tankar i huvudet på en.

 

Vi fick dessutom post från socialsekreteraren angående att hon hade läst i deras handbok att vi behövde inkomma med läkarintyg för att hon skall kunna förnya/förlänga vårt medgivande för barn nr 2. Det är så orättvist att allt skall vara så komplicerat bara för att man vill ha barn. Jag vet att det är för barnets bästa och för barnets bästa skulle jag också gladeligen göra det. Egentligen är läkarintygen bara en ren försäkran från vår sida att vi inte är sjuka och läkaren kan ta lite blodtryck, lyssna på hjärta och lungor, blodprov, syn och hörsel koll, men vad gör det? Om jag är SJUK alltså riktigt SJUK, det vet ju inte den läkaren om inte jag säger det, jag försäkrar med min underskrift att jag inte är sjuk. Det är grymt mycket pengar också. Är osäker på om det var 750kr/st eller om det var över 1000kr/st.  Hoppas inte vi behöver sända med läkarintyg till Taiwan sen med medgivandet, antagligen hinner dessa bli för gamla så då måste vi göra om allt igen och nya pengar.

 

Grabben och jag har haft hela dagen tillsammans, inget dagis. Vi började dagen med massor av mys i stora sängen efter att pappa kört till jobbet. Vi hade en riktigt mysig morgon i pyjamas fram till förmiddagen. Vid middags tid cyklade vi till mormor – världens bästa lekkamrat. Hos henne vill han alltid leka kurragömma bland hennes möbler.   

 

I kväll har mannen och jag suttit och planerat helgens rivning utav två väggar. Jag ser framemot det enormt, för det är nu som själva poängen med vårt stora bygge kommer att visa sig. Ett vardagsrum på 40 kvm upp öppnat i vinkel mot köket – min dröm. Hoppas jag sen lättare kan se framför mig hur allt kommer att se ut när det är klart.

Av mamman - 10 januari 2008 21:47

När jag är ute på nätet brukar jag gå in på Barnens Vänners hemsida för att se om något intressant har hänt. Där går det att läsa att man gratulerar en familj till barnbesked från Taiwan i dag från barnhemmet CSS. Från detta barnhem har det kommit tre barnbesked sedan det kom ett barnbesked från Chatwel i oktober 2007.  Det är så j-vla orättvist att det barnhemmet som vi kan adoptera ifrån är det som det tar sån otroligt tid ifrån. Hade vi inte ändrat oss i land val då när vi gjorde det så hade vi varit kvar i vår gamla organisation BFA och blivet tillfrågade för att bli deras pilot familj till just Taiwan. Då hade vi varit hemma NU med ett barn från samma land. Det suger något så fruktansvärt just nu när man läser att det är medvind för andra. I morgon fredag åker delar av BV till Taiwan och jag hoppas så enormt mycket på att dom kan få Taiwaneserna att förstå att Sverige är ett bra land åt deras barn. Hjälp mig hålla alla tummar och tår.

Av mamman - 10 januari 2008 21:34

Japp i dag har vi varit på bio, grabben, mannen och jag. Vi stannade först till vid Mac Donalds och åt vars en hamburgare och sen gick vi till biografen och tittade på det lilla biet. Som vi skrattade. En bra film.  För mig har det inte varit en bra dag om man tänker på kalorierna. Till filmen blev det en påse bilar.

Ovido - Quiz & Flashcards